Met deze tips win je de harten van nieuwe medewerkers!
Het is veel in het nieuws: de arbeidsmarkt is krap. Het vinden van nieuwe medewerkers, en het behouden daarvan, is voor veel bedrijven een uitdaging. Een goede wervingscampagne kan daarbij helpen!
Er zijn een flink aantal zaken die vandaag de dag op orde moeten zijn; het salaris, de doorgroeimogelijkheden en mogelijkheden tot thuiswerken.
Wij hebben als creatief bureau natuurlijk geen directe invloed op deze voorwaarden. Waar we wél invloed op hebben is de manier waarop je jouw merk aantrekkelijk maakt voor nieuwe en bestaande medewerkers. Heb jij al gedacht aan onderstaande tips?
1. Claim een krachtig thema
Een sterke wervingscampagne werkt het best aan de hand van een krachtig communicatiethema. Met dit thema kun je jouw campagne invulling geven. Dat is natuurlijk niet zomaar iets dat wordt bedacht; het is een boodschap die volledig moet aansluiten bij hoe je je als bedrijf wilt presenteren en wat jij nieuwe medewerkers kunt bieden. Kortom; het sluit aan bij jouw merkidentiteit.
Zo zeggen we voor de Mechan groep (dé landbouwmechanisatie distributeur voor de merken Massey Ferguson, Valtra, Fendt) dat je niet zomaar een baan hebt, maar een ‘Groeibaan’ en dat je komt te werken voor ‘Dé motor van de agrarische sector’. Alles is geënt op jouw groei, als medewerker én als mens. Dit past ook bij hun slogan ‘Equip to grow’
Voor Technische Unie sluit ‘Heb jij het in je?’ mooi aan bij de positionering van De Mogelijkmakers. Aan de hand van prikkelende beloftes, vragen we of de potentiële kandidaat het in zich heeft om Mogelijkmaker te worden.
2. Maak het functieprofiel helder
Een belangrijk onderdeel van een ‘werken bij’ campagne is transparantie; maak de sollicitatieprocedure niet vaag, maar juist concreet. Hoe ziet een dag in deze rol eruit? Met welke mensen krijg je te maken? Wat wordt er van de sollicitant verwacht? Daarnaast is het ook belangrijk om duidelijk te vermelden wat de sollicitant gaat krijgen in deze functie. Maak dat overzichtelijk!
Op deze landingspagina is duidelijk te zien hoe de sollicitatieprocedure verloopt.
3. Bedenk een sterke mediamix
Op basis van je doelgroep(en) ontwikkel je een mediamix. De online en offline kanalen waar je zichtbaar wilt zijn moeten aansluiten bij waar je doelgroep te vinden is.
Je kunt ook nadenken over het meermaals gebruiken van content via verschillende kanalen. Maak bijvoorbeeld van een podcastaflevering ook een blog en/of social post. Zorg dat de content op elkaar aansluit. Lees meer over het creëren van sterke content in deze blog.
Een digitale mediamix ontwikkelen wij trouwens met onze partner Leadlogic!
4. Zorg dat je opvalt
Met een standaard opgemaakte PDF van jouw vacature ga je het niet meer redden. Video, fotografie, animatie, tekst. Alles moet kloppen! Hiermee kun je potentiële kandidaten al snel enthousiast(er) maken over jouw bedrijf. Voor Groupe Atlantic hebben we een reeks van opvallende wervingscommercials gemaakt, die onder andere worden getoond op LinkedIn:
En voor Bruil maakten we een mooie link met de vakantieperiode, in een reeks van sympathieke wervingscommercials:
Met deze tips kun je al de eerste stappen zetten naar een succesvolle wervingscampagne. Wij helpen je graag met een inspirerend concept en bijpassende mediacampagne!
Stuur Herman een bericht of bel 033-450 20 20 om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.