6 tips voor een pakkende social post
In de razendsnelle wereld van internet, wordt het steeds uitdagender om op te vallen. Iedereen heeft een eigen verhaal en wil deze met de wereld delen. Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal opvalt en dat je posts plaatst die mensen bijblijven? Het creëren van opvallende en pakkende content is een vak apart. Kim de Boer, content designer bij Muntz, neemt je mee in 6 belangrijke punten die helpen bij het maken van pakkende social media content.
1. Breng focus aan
Als je iedereen wilt bereiken, zal precies het tegenovergestelde gebeuren: je bereikt niemand. Om bij jouw doelgroep op te vallen, is het van belang om te weten hoe de juiste (potentiële) klant eruitziet. Door het creëren van een persona beschrijf en visualiseer je jouw droomklant. Het idee hierachter is om een algemene doelgroep te vermijden, die in de praktijk lastig te targetten is.
Zodra je je droomklant hebt beschreven, is het handig om daarnaast ook een anti-persona te creëren. Een anti-persona kan helpen om duidelijk te schetsen wie je juist niet wilt bereiken. Deze mensen lijken op jouw ideale klant (je persona), maar hebben bepaalde eigenschappen waardoor jouw product of dienst uiteindelijk toch niet goed blijkt te passen bij deze persoon.
Het omschrijven van jouw persona zorgt voor diepgaande kennis over je doelgroep. Als content marketeer is dit een erg handige methode voor het selecteren van thema’s en de tone-of-voice die je in verdere communicatie uitingen gebruikt. Een handige en snelle tool om jouw persona te schetsen is via deze tool van HubSpot.
2. Werk met bepaalde thema’s of rubrieken
Wanneer je je aan bepaalde thema’s of rubrieken vasthoudt, wordt het eenvoudiger om eenheid en herkenbaarheid te creëren. Het wordt een overkoepelende paraplu waar je elke keer een onderwerp aan kunt hangen. Die sluiten aan bij de merkwaarden die je wilt uitstralen als bedrijf. Wil je bijvoorbeeld als autoriteit overkomen? Of juist toegankelijk?
Welke gebeurtenissen komen er daarnaast vaak terug binnen jouw organisatie? Denk hierbij aan events, het uitlichten van producten, diensten en ga zo maar door.
Aan de hand van deze thema’s kun je een visueel grid ontwerpen om er zo voor te zorgen dat de content altijd is afgestemd op elkaar. Ook hiermee creëer je rust, eenheid en herkenbaarheid en ziet jouw feed er een stuk overzichtelijker en professioneler uit.
Bovendien zijn er ook talloze themadagen waar je inspiratie uit kunt halen. Wist je dat Nederland wel 11 officiële feestdagen kent en 469 maatschappelijke dagen? Als je geen ideeën meer hebt om content te schrijven, kijk dan ook eens naar deze initiatieven. Een hele blogpost hierover schrijven wordt misschien lastig, maar zulke leuke inhakers werken wel goed op sociale kanalen.
3. Neem mensen mee in jouw content
Er zijn verschillende manieren om retoriek te gebruiken in social posts. Één van de overtuigingsmethodes heet de retorische driehoek, bestaande uit ethos, pathos en logos. Ethos focust op de autoriteit van de spreker, pathos focust zich op de emotionele staat en logos is, zoals het woord al zegt, de logische kant van het argument.
Het is belangrijk om in ieder geval één van deze overtuigingsmethodes te verwerken in je uiting. Wat we tegenwoordig veel zien is pathos. Empathie is ten slotte de sleutel tot zakendoen. Daarom kopen mensen ook liever van mensen, in plaats van merken. Geef een organisatie een gezicht en mensen leren zich meer te identificeren met jouw merk.
4. Hoe tekst en beeld elkaar kunnen versterken
Mensen zijn visueel ingesteld. Dat blijkt ook weer door het feit dat visuele content 94% vaker wordt gezien en 40 (!) keer sneller wordt gedeeld op social media. Met behulp van een goede visual geef je jouw woorden extra kracht en is jouw doelgroep eerder geneigd om de tekst te gaan lezen.
Wanneer de tekst wordt gelezen, is het van belang om een actieve schrijfstijl aan te houden. Door de lezer rechtstreeks aan te spreken maak je het bericht persoonlijk en voelt men zich sneller aangesproken.
- Tip: in een social media post zijn de eerste zinnen zichtbaar. Voor de rest van de tekst moet de lezer doorklikken. Om het doorklikken te promoten is het van belang om het belangrijkste deel van je post in de eerste zinnen te zetten. Maak het interessant en pakkend, zodat de lezer wel door moét lezen!
- Tip: wist je dat je met videocontent ook je online conversie kunt verhogen? Dit zie je onder andere door het opkomen van TikTok en Instagram Reels. Het geeft je bedrijf een menselijk gezicht en bewegend beeld trekt de aandacht in een overvolle tijdlijn. Een krachtige marketingtool als je het ons vraagt.
5. De kracht van herhaling
Noem het herhaling, noem het zichtbaar zijn. Eén ding is zeker: merkherkenning en het opslaan van jouw marketingverhaal heeft tijd nodig. Dat vraagt om het slim herhalen van jouw boodschap op een consistente manier en in verschillende vormen. Maar slim herhalen, hoe doe je dat precies? In principe blijft de kern van je boodschap gelijk, alleen hoe je het inpakt varieert. Heb je een video opgenomen? Schrijf hierover vervolgens een blogpost en maak er een aantal weken later een social media post van.
Er zijn voldoende manieren om jouw merkverhaal over te brengen. Kijk hierbij wel goed welke posts goed hebben gescoord, op welk kanaal jouw doelgroep zich bevindt en welk format hen het meest aanspreekt.
6. Maak een planning
Last but not least, maak een contentplanning! Zomaar wat op internet plaatsen omdat het al een tijdje geleden is, is meestal niet de beste strategie, toch? Door het maken van een contentplanning weet je op deze manier wat jou de komende maand te wachten staat en je denkt op deze manier bewuster na over wat je wil delen. Stel dat je bijvoorbeeld op donderdag altijd een tip deelt, dan kun je dit alvast weken vooruitplannen.
Ga in gesprek met collega’s welke projecten er vastliggen voor de komende maand. Zo houd je meer tijd over voor ‘ad hoc’ content. Een contentplanning kan eenvoudig in een deelbaar, online Excel bestand, maar er zijn ook talloze tools die (tegen betaling) je kunnen helpen om zo efficiënt mogelijk te werken. Enkele van onze favorieten zijn Monday.com en Trello.
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met content marketing? Neem direct contact op met Herman, bel: 033-450 20 20.