de toekomst moet je niet voorspellen, maar samen mogelijk maken!
Met een uitgebreide webshop, innovatieve concepten en 38 vestigingen is Technische Unie de grootste technische groothandel van Nederland. Elke dag zetten ruim 2.000 medewerkers alles op alles om uitdagingen van installateurs, groot en klein, mogelijk te maken. Wij gingen samen met Technische Unie aan de slag met een nieuwe merkpositionering!
merkconcept grootste technische groothandel van nederland
strategy and branding
Het vertrekpunt van de positionering is onze Brand Kickstart sessie. Met stakeholders van Technische Unie (TU) hebben we gewerkt aan o.a. doelgroepen, emotionele merkwaarden (veilig / geliefd / verwonderd) en archetypes. Centrale uitgangspunt: Technische Unie zet alles op alles om jouw uitdaging mogelijk te maken!
Vervolgens is een visueel merkverhaal ontwikkeld (zie eerste video), een inspirerende brandstory over waarom TU doet wat zij doet. Als nieuwe slogan hebben we De Mogelijkmakers ontwikkeld; een thema en beeldmerk waarmee iedereen binnen TU zich kan identificeren. Ons visuele merkconcept smelt op verwonderlijke wijze twee werelden samen; die van TU (een Mogelijkmaker bij bv. een servicekantoor of DC) én die van de klant die bezig is met zijn uitdaging. Centraal staat daarbij het product of de dienst, TU blijft natuurlijk een groothandel. We laten daarmee zien dat TU altijd dichtbij is, jouw belevingswereld begrijpt en je helpt uitdagingen mogelijk te maken. Waar en wanneer dan ook!
campaign and design
Tijdens landelijke events van TU (onder andere in het Eye filmmuseum in Amsterdam) hebben we De Mogelijkmakers groots gelanceerd! We hebben onder meer een inspirerende storyline en presentatie Keynote ontwikkeld. In deze Keynote werd op inspirerende wijze verteld over oa. de nieuwe kernwaarden.
Slotstuk was de onthulling van het Mogelijkmakers beeldmerk als enorm 3D object van bijna 6.5 meter lang! Na de presentaties konden medewerkers van TU zich met een photobooth experience zelf in het nieuwe Mogelijkmakers beeldmerk zetten. De aftermovie kun je hiernaast bekijken.
Ook is het in de interne organisatie op grote wijze uitgerold, bijvoorbeeld in de vorm van het Mogelijkmakers canvas. Hiermee konden leidinggevenden met hun teams aan de slag om concrete invulling (gedragingen) te geven aan de kernwaarden.
Het creatieve design en de productie van de campagnevisuals was een knap staaltje innovatie en 'mogelijk maken', waarbij we 3D backgrounds hebben ontwikkeld van de settings en die hebben gecombineerd met echte fotografie van de modellen. Deze zijn vervolgens doorvertaald in print en digitale campagnes (waarin actief wordt samengewerkt met leveranciers), diverse inhakers en huisstijlmiddelen.
"De Mogelijkmakers, dat zijn wij! Je merk identiteit vangen in één woord. Eén woord dat past als een comfortabel zittende jas. Een jas die even mee kan en waar mensen naar omkijken als je door de straat loopt. Dat woord vinden lijkt een hele uitdaging. Samen met Herman en Matthieu was het een kick om hiermee aan de slag te gaan. Het was een inspirerend proces. Energiegevend ook. En met een magisch resultaat! Muntz heeft feilloos aangevoeld wie we zijn en ook wat we nog sterker willen uitdragen: Samen mogelijkmaken dus. Met onze collega’s, met onze klanten en ook heel graag samen met Muntz. "
petra de vreede - manager marketing & communicatie
digital and data
Met de photobooth oplossing van Blndr zijn we in staat geweest medewerkers van TU op digitale wijze de nieuwe kernwaarden en het beeldmerk te laten beleven! Medewerkers konden zichzelf daadwerkelijk in het nieuwe beeldmerk plaatsen en laten vereeuwigen. De foto werd realtime uitgeprint en samen met een mooi boekje (incl. het nieuwe merkverhaal) meegegeven als aandenken. Een krachtige activatie met hoge participatie!
De fotodata is later gebruikt om de Mogelijkmakers canvassen te personaliseren, zodat alle teams binnen TU een uniek canvas ontvingen met hun leidinggevenden erop. Uiteraard komt De Mogelijkmakers ook actief terug op andere digital media zoals de Technische Unie webshop.