De bezieling van de Mogelijkmakers in beeld
Sinds 2018 werkt Muntz samen met Technische Unie (TU) aan hun succesvolle Mogelijkmakers positionering. Onlangs hebben we als verdieping op de positionering drie prachtige films gemaakt. De films en bijbehorende case kun je hier checken.
De films zijn in samenwerking met Café Noir Videoproducties uit Zwolle ontwikkeld. We spreken Herman Korstanje (Managing Partner bij Muntz), Matthieu Steenwijk (Art Director bij Muntz) en Gijs de Groote (Director bij Café Noir Videoproducties) over deze inspirerende films. Namens Technische Unie delen Anniek Zeeman (Manager Marketing en Communicatie), Kirsten Kop (Senior Communicatieadviseur) en Bineke Visser (Senior Communicatieadviseur) hun ervaringen.
De creatieve kern
“Binnen de positionering van De Mogelijkmakers was het tijd voor een verdieping: een campagne die de bezieling van de Mogelijkmakers laat zien en met name hoe wij nadenken over belangrijke vraagstukken als duurzaamheid en data’’, begint Anniek. Herman voegt daaraan toe: “Het was daarbij ook van belang dat je graag wilt dat er nog een logische connectie met Technische Unie is. Het moet niet te abstract worden.’’ Matthieu vult Herman verder aan: ’’We hebben lang nagedacht over de invulling van de films. Het moest kort, maar krachtig zijn. En je raken natuurlijk. Uiteindelijk zijn we voor de creatieve ingang ‘wat als’ gegaan.
Welke grote vragen stellen de Mogelijkmakers zichzelf? Met dit als uitgangspunt hebben we een mooie combinatie tussen privé en werk bedacht die op een vloeiende manier in elkaar overlopen. We switchen heel natuurlijk tussen een privésetting en een werksetting en weer terug.’’
De crew heeft uitstekend werk geleverd om iedereen voor de camera op hun gemak te stellen. Ze doen dit natuurlijk niet elke dag.
Matthieu vervolgt: “We hebben ook heel bewust aan het einde van de voice-over ‘misschien’ toegevoegd met daarbij een stelling. Technische Unie heeft ook nog niet alle antwoorden, maar wil wel vooroplopen in de zoektocht naar de antwoorden op deze vragen.‘’
Er is gekozen om echte werknemers van Technische Unie te gebruiken, in plaats van acteurs.
‘’De mensen van de crew hebben uitstekend werk geleverd om iedereen voor de camera op hun gemak te stellen. Ondanks het risico dat het misschien niet realistisch en echt zou overkomen, zijn zowel de voice-over als de films zelf uitstekend gelukt’’, voegt Matthieu daaraan toe.
Een goed begin is het halve werk
Een goed idee is niets zonder een goede executie. Zo begon de zoektocht naar een geschikte productiepartner. ‘’Herman belde ons spontaan op’’, begint Gijs. ‘’Na de briefing over wat Muntz voor ogen had, begonnen de ideeën te stromen”. Herman vult verder aan: “Ik had eerder gemaakt werk van Café Noir Videoproducties al diverse malen voorbij zien komen en was onder de indruk van hun stijl. Specifiek hoe ze sfeer creëren en het gebruik van kleur. We zochten in dit geval een productiebedrijf dat goed weet hoe je gevoel visueel overbrengt. Dat was voor ons het belangrijkste vraagstuk en Café Noir voldeed daaraan.’’
Wanneer er verder wordt gevraagd naar de samenwerking tussen beide partijen, hoeft er niet lang te worden gewacht op een antwoord. ‘’Zo’n eerste samenwerking is altijd spannend. Je moet maar net op creatief én technisch vlak op één lijn zitten’’, vertelt Gijs. ‘’Matthieu, de Art Director bij Muntz, heeft een hele fijne basis voor ons gelegd in het initiële script. Vervolgens lieten ze ons ook vrij in het verdere proces. Het is fijn dat je hierna je eigen invulling aan zo’n productie kan geven’’, vervolgt hij. ‘’Dat is ook een kwestie van vertrouwen, alles was goed voorbereid en uitgedacht. Als je de film moodboards over de uiteindelijke productie legt, zie je grote overeenkomsten’’, vertelt Herman. ‘’Wanneer de basis al zo duidelijk is, is het voor ons creatievelingen enorm fijn om daar verder op te borduren. De vrijheid die we hebben gehad in de samenwerking heeft ervoor gezorgd dat we allemaal meer dan tevreden en stiekem wel heel trots zijn op de productie die we hebben neergezet’’, eindigt Gijs.
Niet van suiker gemaakt
Videoproducties in Nederland draaien blijft altijd wel spannend. Je weet namelijk nooit hoe de productiedag er precies uitziet. Er zijn veel verschillende factoren die de dag, hoe goed je die ook plant, kunnen beïnvloeden. Het Nederlandse weer is daarbij een uitdagende factor. ‘’De draaidag die we hadden op het strand op Urk was spannend voor iedereen van de crew. De hele dag hebben we het weer in de gaten gehouden. Een uurtje voor de opnames was het nog prachtig weer, maar al snel kwam er een groot wolkendeken over de, eerst zo blauwe, lucht. Net wanneer we klaar waren met alle scenes, brak het los. De crew moest zelfs rennen om alle apparatuur op tijd en droog in de auto te krijgen’’, lacht Gijs.
Voor de scènes met de hond werd er een speciale acteerhond geregeld
Bineke voegt toe: “Wat ik mooi vond om te zien, was hoe toegewijd iedereen bleef om alle shots er mooi op te krijgen. Ook de drukte in Utrecht gaf de nodige uitdagingen, met al het verkeer en het timen van het stoplicht. Voor de scènes met de hond werd een speciale ‘acteerhond’ geregeld.’’ “Zeker met dieren moet je echt ook kunnen improviseren, maar dat deze hond getraind was om te luisteren scheelde flink!”, vertelt Kirsten lachend.
Een echte teaminspanning
Over het eindresultaat is iedereen enorm te spreken. Matthieu zegt: “Dit is een mooi voorbeeld van een project waarbij iedereen een extra stapje zet om er echt iets moois van te maken”. Bineke bevestigt dit: “Wat fijn was, was dat we bij iedere stap in de productie werden betrokken. Zo voel je je met elkaar echt onderdeel van één team, ook al zijn wij natuurlijk opdrachtgever.’’ Anniek stemt daarin mee: “Ook intern krijgen we hele positieve feedback! De films geven een groot gevoel van trots.”
Benieuwd wat Muntz voor jouw merk op het gebied van creativiteit & content kan betekenen?
Stuur Herman een bericht of bel 033-450 20 20 voor een inspirerend gesprek!
Credits
Gijs de Groote – Regisseur
Frank Hogenkamp – Executive Producer
Marlies Jonker – Producer
Tjerk Muilwijk – Director of Photography
Lars van ’t Hoog – 1st Assistant Camera
Lin Hou Oei – 1st Assistant Camera
Evert-Jan Berends – Gaffer
Jan Martien Dekker – Editor
Tobias van Raaij – Editor
Bram Baas – Colorist
Amplifeye Music – Music & Sound Design
Anniek Zeeman – Manager Marketing & Communicatie, Technische Unie
Bineke Visser – Senior Communicatieadviseur, Technische Unie
Kirsten Kop – Senior Communicatieadviseur, Technische Unie
Matthieu Steenwijk – Art Director, Muntz
Herman Korstanje – Account & Strategie, Muntz
Cast
Eva Hol – Hoofdpersoon film Duurzaam
René van Loo – Hoofdpersoon film Innovatie
René Waling – Hoofdpersoon film Smart Building
Raider – Hond in film Innovatie
Aiden van Dijk – Zoontje Eva
Co de Lange – Figurant Klant Inspiratiecentrum
Agus Otter – Figurant Klant Inspiratiecentrum
Gido Treurniet – Figurant Klant Inspiratiecentrum