Een crossmediale campagne betekent eigenlijk niets anders dan een reclameboodschap via verschillende mediakanalen vertonen en ervoor zorgen dat die kanalen met elkaar in verbinding staan. Het wordt pas een effectieve crossmediale campagne als de mediakanalen passen bij de doelgroep en de contactmomenten met de doelgroep, bijvoorbeeld thuis, onderweg of in de winkel, op elkaar worden afgestemd. De verschillende mediakanalen moeten de totale merk- of productbeleving versterken.
De mediakanalen die je kunt inzetten zijn uiteraard afhankelijk van het budget, maar het is de slimme mix die het succes bepaald. Door bijvoorbeeld TV-commercials, Direct Mails en Buitenreclame te combineren met Display Advertising en Google Adwords, kun je ervoor zorgen dat je boodschap zowel online als offline gezien wordt. Belangrijk is ook het punt van conversie te optimaliseren. Zet je buitenreclame in? Zorg dan dat consumenten via een mobiele website direct kunnen converteren.
Door verschillende gradaties te maken in een campagne converteren consumenten tijdens verschillende momenten en tijdstippen. Soms direct, soms pas na enkele contactmomenten.