Is A.I. een game changer voor designers?
Met Lars Ossendrijver, UX Designer bij Muntz |
De afgelopen jaren hebben we veel ontwikkelingen gezien op het gebied van design en digitale trends. Als merk is het belangrijk om op de hoogte te zijn van deze trends, zonder dat je daarbij de kern van jouw merk uit het oog verliest. Hoe kunnen deze ontwikkelingen jou helpen? Lees het in deze blog!
Artificial Intelligence (A.I.) hand in hand met designers
Er zijn talloze sites te noemen die claimen dat zij de non-designers onder ons goed op weg kunnen helpen. Zo kan AI (Artificial Intelligence) mensen een voorsprong geven in de uitvoering van designwerk. Vraag aan het AI-programma om een design te visualiseren door middel van aangeleverde woorden en niet veel later zal je verschillende designs op je scherm zien staan. AI is in staat om in een relatief korte tijd, grote oplages van content te produceren en daarmee tijdens het voorwerk jou op weg helpen. Het stelt je in staat om buiten je eigen creatieve bubbel te kijken.
Een mooi voorbeeld hiervan is het programma DALL-E 2, een programma van Open AI. Bij DALL-E 2 lever je enkele sleutelwoorden aan. Het programma gaat vervolgens voor je aan de slag.
Maar afbeeldingen is niet meer het enige wat AI’s tegenwoordig kunnen maken. Met de ChatGPT functie bouw jij in no-time blogs op. ‘’Hoe doe je dat?’’, hoor ik je denken. Eenvoudig. Stel de bot de vraag om een blog over onderwerp ‘X’ te schrijven en hij gaat voor je aan de slag.
Bron: 1 CHATGPT met OpenAI
Het positieve van dit soort tools is dat ze voornamelijk het doel hebben om je te assisteren en constant beter lijken worden, maar ze vervangen het mensenwerk (nog) niet. Laten we vooropstellen dat deze tools voornamelijk heel praktisch zijn. Ze kunnen je helpen je met de opstart van een creatief project. Het is een manier om je concept te verbreden en om nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Het enige wat deze AI-tools doen zijn de taken die jij invoert, uitvoeren en hier een eigen interpretatie aan meegeven.
Bron: 2 an astronaut lounging in a tropical resort in space, vaporwave (DALL-E 2)
Ik denk dat op den duur deze tools niet meer weg te denken zijn in het werk van designers. Desondanks is de menselijke visie (human touch) op designwerk om die reden belangrijker geworden. Dat kan weer heel breed zijn, bijvoorbeeld grafisch- of webdesign. Het is een gevaar om overbluft te worden door deze nieuwe technologische mogelijkheden en daardoor de kern van je merk te missen, bijvoorbeeld doordat je een design vanuit een AI-tool voor volwaardig aanneemt. Het is belangrijk om de visie van je merk op scherp te houden en consistent te blijven in de uitvoering hiervan. Om die reden zijn AI programma’s zoals DAL-EE een mooie technologische opstap, maar nog niets meer dan een (weliswaar indrukwekkende) tool. De human touch achter een design is en zal voorlopig onmisbaar blijven!
3D-objecten op basis van tekstinvoer
OpenAI blijft niet stilzitten. Onlangs is ook Point-E vanuit OpenAI gelanceerd. Point-E is een tool waarin je binnen enkele minuten een 3D-model kan ontwerpen. In principe werkt deze tool hetzelfde als DALL-E: je vult enkele sleutelwoorden in en het programma gaat voor je aan het werk. Echter is Point-E net wat ingewikkelder en staat het nog in de kinderschoenen. De tool moet via Python, een coderingsprogramma, geïnstalleerd worden. Vervolgens moet je ook wat verstand hebben van hoe je Python gebruikt.
Een pluspunt aan dit alles is dat de code van Point-E gewoon op GitHub staat. Met alle ontwikkelingen die tegenwoordig uit de grond worden gestampt, zal het waarschijnlijk niet lang meer duren voordat ook Point-E in zo’n mate is ontwikkeld dat het net zoals ChatGPT en DALL-E de designer kan assisteren.
Bron: 3 afbeelding verkregen van Mashable
Eindstand
Deze technologische ontwikkelingen zijn natuurlijk hartstikke interessant, maar het is altijd belangrijk om te onthouden dat deze ontwikkelingen slechts tools zijn om aan je merk te bouwen. De doelstelling van je merk mag nooit uit het oog verloren worden en daarom is de human touch achter een design, van een designer en/of strateeg, voorlopig nog van groot belang om jouw merk tot een succes te maken.
Dus ben je op naar een nieuwe merkpositionering of design? Of ben je na het lezen van deze blog benieuwd naar wat wij nog meer voor jou kunnen betekenen?
Stuur Herman een bericht of bel 033-450 20 20