Hoe boost je een imago met een creatieve campagne?
Hoe maak je een creatieve campagne over de onderscheidende eigenschappen van aluminium? Met die vraag ging het multidisciplinaire team van Muntz aan de slag. Het eindresultaat, met als creatief thema ‘hardcore aluminium’, maakt impact!
Dit jaar zal de campagne, bestaande uit 6 korte films met niemand minder dan Gover Meit (beter bekend als Stefano Keizers), een headless website én online advertenties de doelgroepen bereiken. We zijn trots op deze mooie samenwerking met VMRG, Café Noir Videoproducties en LeadLogic!
Het doel van de campagne: het imago van aluminium (in een gevel) een boost geven. Belangrijk daarbij is dat alle USP’s de juiste aandacht krijgen en dit voor twee verschillende doelgroepen wordt overgebracht: architecten en projectontwikkelaars/beleggers. Een uitdaging. Maar daar houden we wel van. De keuze voor het concept was snel gemaakt. ‘’Er was geen twijfel over de keuze van Muntz’’, vertelt Jolanda Verschuur, Marketing en Communicatie Manager bij de VMRG. ‘’Er wordt goed meegedacht. Ze kunnen zich goed verplaatsen in de klant en met het idee wat werd geschetst staken ze met kop en schouders boven de rest uit.’’
De creatieve kern
Aluminium bevat duurzame eigenschappen, geeft enorm veel vormvrijheid en is bovenal onderhoudsvriendelijk. Perfecte argumenten om juist dit materiaal te kiezen als bouwmateriaal. En vooral die vormvrijheid blijkt een interessante eigenschap. Zo kan je eenvoudig bijzondere façades met bijvoorbeeld rondingen creëren in het ontwerp. Dat allemaal met de ontzettend sterke kenmerken van aluminium. Vanuit deze gedachte kwam de naam ‘Hardcore Aluminium’ tot stand. De dubbele creatieve boodschap is dat de doelgroep door het gebruik van aluminium ook tot de harde kern behoort van slimme gebruikers van dit materiaal. Het maakt hen ‘Hardcore Architects’.
Vaak zit er nog een bepaalde richtlijn in, maar we hebben alles (van de kleding tot aan de locaties) zelf mogen invullen.
Ook in de verdere uitwerking van de campagne was er veel ruimte voor creativiteit. ‘’Alle uitingen hebben we binnen Muntz mogen bedenken. En dat komt niet vaak voor. Vaak zit er nog een bepaalde richtlijn in, maar we hebben alles (van de kleding tot aan de locaties) zelf mogen invullen’’, vertelt Matthieu, Art Director bij Muntz. De keuze voor Gover is niet uit de lucht komen vallen. Van oorsprong is hij namelijk kleinkunstenaar. ‘’De keuze om hem te kiezen is gewoonweg briljant!’’, voegt Jolanda daaraan toe. Hij deed het dan ook ontzettend goed tijdens de productie. ‘’Alles wat hij moest zeggen kwam er perfect uit. Als je wilde dat hij midden in de zin opnieuw begon, dan deed hij dat. Zonder na te denken en zonder op een blaadje te kijken. Dat komt je niet zo vaak tegen’’, eindigt Matthieu.
Elk detail telt
Elke productie brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee. Kou, regen, wind en de sirenes van hulpdiensten: we hebben het allemaal meegemaakt tijdens deze shoot. Het hoort erbij. Accepteren en vooral positief doorgaan! Tussen de regenbuien door hebben we gelukkig genoeg kunnen filmen. ‘’Ik ben zelf een perfectionist, maar als je ziet hoe er op de kleinste details wordt gelet door de mensen van Café Noir Videoproducties en door Muntz; dan is het fijn om te zien dat werkelijk alles tot in de puntjes gecheckt wordt. Stuk voor stuk zijn het specialisten in hun vak. Dat is ontzettend fijn om mee samen te werken.’’, vertelt Jolanda. Tijdens de montage van de video’s kwam het concept echt tot leven: de professionaliteit van Gover, de prachtige gebouwen en de duidelijke boodschap.
Toekomstbestendige website
Voor de campagne hebben we gekozen voor een headless website. Hierbij staan de front-end (de voorkant van de website) en de back-end (de achterkant van de website) los van elkaar. Dit geeft veel mogelijkheden in de creatie en het zorgt ervoor dat de website toekomstbestendig is. Net zoals aluminium 😉
Om de website goed beheerbaar te maken is er voor Strapi gekozen als CMS. Je bent hierin vrij om datastructuren op te zetten en bovendien is de API enorm snel, waardoor binnen 20ms de data wordt opgehaald.
Credits
Muntz
Matthieu Steenwijk – Art Director
Rogier Gilkes – Account & Strategie
Nina Eilers – Project Manager
Leo de Jong – Fotograaf
Patrick Hijstek – Lead Developer
Robin Pel – Camjo
Kim van Langen – Webdesign
Mike Baan – Motion Graphic Designer
Café Noir Videoproducties
Gijs de Groote – Regisseur
Frank Hogenkamp – Regisseur Marlies Jonker – Projectmanager Tobias van Raaij – Camera en Editor Jan Martien Dekker – Editor en colorist Jan van Galen – Gaffer Jesper Bauer – Geluidsman Martijn Scholte – Geluidsman Martijn de Pooter – ColoristDe VMRG
Jolanda Verschuur – Marketing en Communicatie Manager
Cast
Gover Meit – Hoofdpersoon