Een heldere briefing is de basis van een succesvolle campagne
Om een succesvolle campagne (of ander communicatiemiddel) te ontwikkelen, hebben we zo veel mogelijk waardevolle informatie nodig over jouw merk en doelstellingen. Maar, het schrijven van een duidelijke briefing kan soms een uitdaging zijn.
In deze blog delen we waardevolle tips die kunnen helpen bij het ontwikkelen van een heldere briefing. Lees snel verder!
Het belang van de briefing
Met een heldere briefing krijgen wij duidelijkheid over de achtergrond en doelstellingen van de campagne. Het geeft ons ook de gelegenheid om je nog verder te adviseren of verdiepende vragen te stellen. Een briefing is vaak uitgebreid als de opdracht complex(er) is en past prima op 1 A4.
Wat moet er in een goede briefing staan?
Er zijn enkele essentiële elementen die niet mogen missen in een briefing. Denk hierbij aan informatie over jouw merk en doelgroep, de doelstellingen en elementen die je graag terug ziet komen in de campagne (bijvoorbeeld ten aanzien van de huisstijl). Het helpt ons om jouw merk beter te begrijpen en om miscommunicatie voor te zijn. Zo bespaar je niet alleen tijd, maar ook geld en energie. Zodra er een duidelijke briefing is geschreven, kan ons creatieve team aan de slag!
TIP 1: De essentie van jouw merk
Wie ben jij als merk? Waar sta je voor? En hoe spreek je jouw doelgroep aan? Hoe meer we te weten komen over de achtergrond (en toekomst!) van jouw merk, des te beter kunnen wij aan de slag om een opvallend concept te bedenken die aansluit bij jouw doelstellingen.
Heb je de essentie van jouw merk nog niet duidelijk in kaart? Dan kunnen we je daar ook bij adviseren, bijvoorbeeld met onze Brand Kickstart.
TIP 2: Realistische doelstellingen
Grote kans dat er één of meerdere KPI’s zijn opgesteld voor dit jaar. Het is waardevol als we horen wat deze KPI(‘s) inhouden en hoe de campagne hieraan bijdraagt.
Belangrijk is om na te gaan wat je met de campagne wilt bereiken. Wil je meer directe verkoop genereren, je merkbekendheid vergroten of misschien een nieuw product lanceren?
Met een duidelijk doel voor ogen kunnen onze creatieve en strategische teams gerichter een passend advies uitbrengen. Elke doelstelling heeft zo zijn eigen benadering.
TIP 3: Vertel over je concurrenten
Wees niet bang om ons te vertellen wie jouw concurrenten zijn en hoe jij je hiervan onderscheidt. Dit helpt ons om tot een creatief concept te komen dat je laat opvallen in de drukke wereld van reclame.
TIP 4: Tijd is geld
In een briefing zijn het benoemen van de planning en een budget-indicatie van waarde om sneller tot een gericht advies te komen. Is er bijvoorbeeld weinig tijd? Dan maken we andere keuzes in ons advies.
Budget is logischerwijs ook van invloed op de mogelijkheden van de campagne. Vind je het lastig om een specifiek bedrag te noemen? Deel dan een indicatie. Op die manier kunnen wij met realistische voorstellen komen die binnen jouw verwachtingen vallen.
TIP 5: De doelgroep
Jouw merk spreekt een bepaalde doelgroep aan. In een briefing is zoveel mogelijk informatie daarover heel belangrijk. Heb je bijvoorbeeld informatie over via welke media zij vooral te bereiken zijn? Of wat bepaalde uitdagingen zijn waar de doelgroep tegenaan loopt en waar we jouw merk dus relevant kunnen maken?
Hoe beter we je doelgroep kennen, hoe effectiever de campagne.
We helpen graag!
We hebben ervaren adviseurs die, indien gewenst, graag met jou de perfecte briefing opstellen. Zo komen we samen tot het beste resultaat. Merk je dat je het lastig vindt om de briefing verder aan te vullen?
Vraag Rogier om een template! Zo weet je in ieder geval dat je écht niks mist qua informatie.