Dit zijn de creatieve trends voor 2024
We naderen het einde van het jaar. Dat betekent dat we ook vooruit kunnen kijken naar de creatieve trends die impact gaan hebben in 2024! In deze blog nemen we jou mee in onze ideeën over die creatieve trends. Lees je mee?
A.I. als creatieve sparringspartner
De grootste hype van tools als ChatGPT en Midjourney zijn we wel een beetje voorbij. De vraag is niet meer wanneer merken dit gaan implementeren, maar vooral hoe ze deze tools gaan laten werken voor hun merk. Voor de creatieve industrie is er een nieuwe ‘sparringspartner’ ontstaan, zij maken zich de beste A.I. tools meester om zo nieuwe creatieve paden te kunnen verkennen en hun opdrachtgevers te verrassen.
Wij als creatives weten dus wel wat we er mee aan moeten. Al is het wel handig dat je het échte werk nog aan de professionals overlaat (zie afbeelding. Tip: kijk naar de handen). Want de minste en geringste foutjes, die pik je er zo uit. Op zoek naar handige tools? Bekijk dan onze eerdere posts voor handige tools voor video editors en deze post voor designers.
UGC: laat je klant spreken
Alle high-end, picture perfect afbeeldingen en video’s? Dat hoeft niet meer de norm te zijn. User Generated Content, ofwel UGC, wordt een belangrijke nieuwe manier van content creatie. Zeker, professionele beelden blijven belangrijk om een bepaalde autoriteit uit te stralen, maar de simpele video’s en foto’s (vaak gemaakt door klanten of fans van producten/diensten) zullen komend jaar nóg belangrijker worden. UGC geeft een dikke knipoog aan de micro-influencers, want het lijkt erop dat juist zíj zullen het drukker krijgen komend jaar.
Merken die UGC al op een toffe manier inzetten zijn Figo, VitaKruid en Hostelworld.
Een trend die je misschien nog wel herkend van een aantal jaar geleden, is die van Starbucks. Het verkeerd opschrijven van namen op hun bekers zorgde voor hilarische reacties, waardoor mensen dit op hun socials deelden. Het kostte Starbucks nauwelijks geld en het gaf ze gratis publiciteit. De perfecte combinatie voor elk merk!
Duurzaamheid en creativiteit gaan hand in hand
De afgelopen jaren is duurzaamheid een steeds belangrijker thema geworden. Niet alleen voor bureaus, maar ook voor consumenten. Op alle vlakken is dit merkbaar. Bijvoorbeeld ook richting een duurzamere samenleving (denk bijvoorbeeld aan de anti-gok reclame movement).
Kortom, dit niet-te-negeren onderwerp zal zich het komende jaar nog verder ontwikkelen bij merken én bureaus. Een goed voorbeeld daarvan is FossielNoDeal. Bureaus en merken zullen zich meer moeten verdiepen op milieuvriendelijk ondernemen, produceren en distribueren. Dit is niet alleen nodig voor de maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar ook door de groeiende vraag van consumenten naar duurzame producten en diensten. Daarbij komt ook de nieuwe wetgeving voor bedrijven rondom het rapporteren van de duurzaamheidsdoelstellingen en resultaten. Een kans voor jou als bedrijf om je op de meest creatieve en groene manier te profileren!
De kracht van korte, snelle beelden
We springen tegenwoordig met onze gedachtes van hot naar her en willen in de tussentijd ook nog van alles doen. Korte, pakkende video’s zijn de oplossing om toch impact te maken!
Sinds de lockdown is TikTok niet alleen meer voor dansende tienermeisjes, maar hebben grote merken dit platform ook ontdekt. Ditzelfde geldt voor bijvoorbeeld Instagram reels. Het lijkt erop dat deze platforms de komende jaren nog groter zullen worden, om zo de aandacht van een steeds vluchtiger publiek vast te houden.
Wat vind je van deze trends?
Sinds we zijn aangesloten bij NOBEARS kunnen we nog creatiever inspelen op alle trends. Daag ons uit voor een brainstorm!