Breng je merk tot leven met storytelling

25 January 2024

Verhalen hebben iets magisch. Ze dompelen je onder in een andere wereld, zónder dat je daadwerkelijk een vliegticket naar de andere kant van de wereld hoeft te boeken. Van sprookjes die vroeger aan je werden voorgelezen tot aan de schilderijen met ieder een eigen verhaal: storytelling is overal en altijd aanwezig.

En met zo’n grote invloed in ieders leven, is het onmogelijk om het belang hiervan te negeren in een merkstrategie. In deze blog duiken we daar dieper op in.

Storytelling zit in de aard van het beestje

Mensen zijn van nature verhalenvertellers. Van oude mythologieën tot moderne romans; verhalen vormen de basis van hoe we begrijpen, onthouden en betekenis geven aan de wereld om ons heen. Visuele storytelling door middel van video, grafische elementen of fotografie, geeft marketeers handvatten om betekenis te geven aan hun product of dienst door middel van beeld. Het maakt een merk sterker, geloofwaardiger en authentieker.

De kracht van een emotionele connectie

De kracht van storytelling zit hem in het aangaan van de emotionele connectie met de kijker. Emotionele verbintenis is een interessante factor. Pakkende verhalen zorgen er namelijk voor dat mensen je merk onthouden en vertrouwen. Belangrijke punten om een campagne tot een succes te brengen zijn, onder andere, kwetsbaarheid en menselijkheid.

Kwetsbaarheid in storytelling

Je kwetsbaar opstellen. Voor velen een uitdaging en voor sommigen wordt het zelfs gezien als een zwakte. Maar niets is minder waar. Door je kwetsbaar op te stellen komt er ruimte vrij voor empathie. Wanneer je deze kwetsbare gevoelens of ideeën deelt, moedig je anderen aan om hetzelfde te doen. Op deze manier ontstaat er meer begrip voor onderwerpen waar normaliter niet zo open over gepraat wordt.

‘‘Sketches’’ van Dove is zo’n voorbeeld. Een video waarin mensen hun uiterlijk beschrijven aan een tekenaar. Vervolgens beschrijft een ander persoon het uiterlijk van de eerder genoemde persoon. Wanneer mensen zichzelf beschrijven, beschrijven schetsen ze een negatiever beeld van zichzelf. Vaak moe, gestrest of enkele kilo’s zwaarder. De ander beschrijft de eerder genoemde persoon mooier, vrolijker en positiever. Benieuwd? Bekijk de video hieronder.

Meer mens, minder statistiek

Herkenbare situaties met ‘normale’ mensen. Het zorgt dat mensen zich kunnen verplaatsen in deze gebeurtenissen, zonder dat ze direct het idee hebben dat hen iets wordt verkocht. En dat is nou net de fine line van marketing en storytelling. Je wilt dat mensen het idee hebben dat ze naar een korte film kijken, in plaats van naar een reclame. Zodra je je focust op pathos* zal je merken dat de belevenis van jouw merk naar een volgend niveau wordt getild.

Een goed voorbeeld van het gebruik van pathos, is van Australia Post met hun videoseries ‘’People of Post’’. Australia Post, de Australische versie van PostNL, gaat in gesprek met Manfred Zabinskas. Manfred redt samen met zijn vrouw Helen gewonde wilde dieren. In hun afgelegen huis in de staat Victoria, hupsen de kangoeroes door de woonkamer en hobbelen de wombats in hun voortuin. Dat Manfred en Helen alles overhebben voor deze dieren; dat is zeker. Doordat ze zo afgelegen wonen, zijn ze erg afhankelijk van de post. In de video hieronder zie je hoe Australia Post indirect helpt met het redden van deze gewonde wilde dieren.

*Pathos is een begrip uit de wereld van retorica om in te spelen op de emoties van het publiek. 

Storytelling als noodzaak

Storytelling is niet slechts een trend; het is een noodzaak. Het geeft merken een stem, een beeld, een beleving. Het is een manier om je merk meer betekenis te geven en een blijvende herinnering bij je doelgroep te creëren. Dus stel je kwetsbaar op, maak je merk menselijk en creëer een diepere betekenislaag. Want met meer storytelling, word je onthouden.

Wil je meer betekenis geven aan je merk?

Sinds we zijn aangesloten bij NOBEARS kunnen we nog creatiever inspelen op alle trends. Daag ons uit voor een brainstorm!